Programma dag 12:
- Sitha Amman tempel - Hanuman - apenkoning
- Bandarawela - Mesna Tea shop
- Ella stad met lunch
- Ravana Water Falls
- Buduruwagala Boeddhaveeldengroep
- Kataragama -
Volle maan: nationale feestdag in Sri Lanka.
Elke maand, tijdens volle maan, wordt dit in Sri Lanka uitbundig gevierd. Op deze dag zijn de scholen gesloten en heeft iedereen vrij. Maar gelukkig niet voor het personeel in de toeristische sector. De gidsen en chauffeurs staan paraat. We hadden vandaag een bonus gekregen: een laat vertrek: 08:30 uur. We genoten van een heerlijk en uitgebreid ontbijt, geserveerd vanaf 07:00 uur. Wat een feest! Zo'n overvloed aan gerechten zie je zelden.
Van de centrale bergen naar de laagvlakte aan de zee nabij Yala.
Na het ontbijt vertrekken we met de bus om 08:30 uur richting het zuiden van Sri Lanka. Het is een rit door het gebergte. De rit van Nuwara Eliya naar het zuiden van Sri Lanka voert door schitterende berglandschappen, langs theeplantages en watervallen, naar de uitgestrekte laagvlakte.
Hindoetempel
De kronkelende wegen bieden prachtige uitzichten, terwijl het landschap geleidelijk verandert van koele hoogten naar tropische warmte. Een schitterende reis vol contrasten! De rit wordt onderbroken door verschillende fotostops: aan Gregory's Lake, terrassen, hindoetempel gewijd aan de aap.
Bandarawelo.
Na 47 km houden we halt voor een theeproeverij van een half uur aan het 'Tea Centre Mlesna'. Uiteraard is er een shop voor de gelegenheid tot aankoop. Heel goedkoop volgens de gids.
Ella.
Iets voor de middag komen we toe in Ella. Dit is een charmant bergstadje in Sri Lanka, gelegen in het hart van de groene hooglanden. Ella is een populaire bestemming voor wandelaars en natuurliefhebbers vanwege attracties zoals de iconische Nine Arches Bridge, een indrukwekkende spoorbrug omringd door jungle. Het stadje heeft een ontspannen sfeer, met gezellige cafés, kleine winkeltjes en een groeiende toeristische scène. Hier hebben we onze lunch van 12:00 tot 13:00 uur.
De Ravana-watervallen.
Deze watervallen behoren tot de meest indrukwekkende van het land en maken deel uit van het Ravana Ella Wildlife Sanctuary. We nemen de tijd voor een fotostop om dit natuurspektakel vast te leggen.
- Hoogte: de watervallen zijn ongeveer 25 meter hoog en vallen over verschillende tussentrappen naar beneden.
- Uitzicht: omgeven door weelderig groene bossen bieden de watervallen een schilderachtig uitzicht.
Mythologie en geschiedenis: De legende van koning Ravana.
De watervallen zijn genoemd naar de demonenkoning Ravana, een sleutelfiguur uit het Indiase epos Ramayana. Volgens de legende hield Ravana prinses Sita gevangen in een grot achter deze watervallen nadat hij haar had ontvoerd. Dit als wraak omdat Rama de neus van zijn zuster had afgesneden.
Buduruwagala.
Na 103 km komen we aan in Buduruwagala. Hier maken we kennis met uit de rotsen gehouwen boeddhistische beeldhouwwerken.
![]() |
Buddhabeeld uit de rotsen gehouwen bij Buduruwagala. |
De naam betekent "Bouddhabeelden uit de rots" in het Singalees. (Budu voor Boeddha, ruwa boor beeld en gala voor rots). De rots heeft de vorm van een olifant. Buduruwagala ligt in een afgelegen gebied omgeven door jungle en een vredig meer.
Het mysterie van de mosterdolielamp.
Olievlekken: Een interessante eigenschap van de rotswand zijn olievlekken die blijven verschijnen, waarvan sommige locals geloven dat ze een spirituele oorsprong hebben. In dezelfde rots waar de sculpturen zijn uitgehouwen is er een uitgesneden vorm van ongeveer 90 cm breed en 120 cm hoog. Het heeft de vorm van een vlam. De binnenwand van deze uitgesneden vorm is altijd nat van olie die erg naar mosterdolie ruikt. Deze olie komt in deze gesneden vorm terecht zonder verklaarbare bron of reden.
De grote Boeddha: Het middelpunt is een gigantisch Boeddhabeeld van 16 meter hoog. Het is daarmee het grootste uitgehouwen Boeddhabeeld in Sri Lanka. Het toont het gebaar van geruststelling en bescherming.
De verschillende bijfiguren: Aan weerszijden van de grote Boeddha staan enkele figuren die andere heilige figuren uitbeelden.
Naar de heiligste van alle heilige plaatsen in Kataragama.
We bezoeken de hindoeïstische tempel van Skanda in Kataragama. Het dorp Kataragama ligt aan de rand van het Yala N.P.
Multireligieuze Relevantie:
Kataragama is uniek omdat het zowel door Hindoes, Boeddhisten, als Moslims wordt vereerd. Naast de Skanda-tempel staat er bijvoorbeeld ook een Boeddhistische stupa en een Islamitisch heiligdom, wat de spirituele diversiteit van deze plek benadrukt. De tempel is gewijd aan Skanda, ook bekend als Murugan, de Hindoeïstische oorlogsgod en zoon van Shiva en Parvati. Skanda wordt in Sri Lanka vaak gezien als een beschermer van de lokale bevolking en een symbool van kracht en overwinning.
De dansers en muzikanten maken deel uit van een processie of rituele dans ter ere van Skanda-Murugan. Dit soort rituelen wordt vaak uitgevoerd tijdens religieuze festivals. |
Symboliek van de uitdrukking en bewegingen
- De krijgershouding en uitgestoken tong: Dit kan verwijzen naar extatische toewijding of de trance waarin sommige toegewijden verkeren tijdens de ceremonie. Het kan ook symbool staan voor de strijdlust en kracht van Skanda, de oorlogsgod.
- Het bespelen van traditionele trommels en instrumenten: Ritmische muziek en percussie worden gebruikt om energie en spirituele opwinding te verhogen tijdens de ceremonie.
- Blote voeten: Dit is een teken van respect en nederigheid bij het betreden van een heilige plaats.
- Witte kleding: Wit staat voor puurheid en oranje is een heilige kleur in het hindoeïsme, geassocieerd met spiritualiteit en ascese.
Tijdens de ceremonie worden fruitkorven geofferd. het geofferde voedsel wordt aan de armen uitgedeeld.
In Kataragama, een van de heiligste pelgrimsoorden in Sri Lanka, is het kapot smijten van kokosnoten een belangrijk ritueel. Dit vindt plaats bij de Kataragama-tempel, gewijd aan de god Skanda, een hindoegod die ook door boeddhisten en inheemse volkeren wordt vereerd.
Betekenis van het ritueel
- De kokosnoot symboliseert het ego of negatieve energie. Door de noot krachtig op de grond te smijten en te breken, vragen gelovigen de godheid om obstakels in hun leven te vernietigen.
- Het ritueel wordt vaak uitgevoerd door mensen die een gunst willen vragen of een eerder gemaakte belofte willen nakomen.
De ceremonie in Kataragama
- Pelgrims kopen een of meerdere kokosnoten bij kraampjes rond de tempel.
- Ze bidden en offeren de kokosnoot bij een specifieke plek in de tempelomgeving.
- Vervolgens smijten ze de kokosnoot met volle kracht op een steen of tegen een muur.
- Als de noot in stukken breekt, wordt dat gezien als een gunstig voorteken – een teken dat de godheid de smeekbede heeft gehoord.
De kokosnoot symboliseert het ego of negatieve energie. Door de noot krachtig op de grond te smijten en te breken, vragen gelovigen de godheid om obstakels in hun leven te vernietigen. |
Accommodatie
Na een rit die ons over 200 km naar het Yala National Park bracht zijn we om 19:15 uur aangekomen in het zeer luxueuze Yala Jetwing Hotel gelegen aan de rand van het Yala National Park. In dit luxueus hotel zullen we 2 nachten verblijven. Badkamer van 16 m2, reuze grote kamer en een buffet waarbij men niet weet waar aan te beginnen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten